KYC (Know Your Customer – Poznaj Swojego Klienta)
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, które dotyczą wszystkich banków, instytucje finansowe są zobowiązane do działania w celu zapobiegania przestępczości finansowej, w tym praniu pieniędzy, finansowaniu terroryzmu, korupcji i zorganizowanej przestępczości. Aby spełnić te przepisy, banki muszą przestrzegać zasad "Poznaj swojego klienta" (KYC), co wymaga od nas:
posiadania aktualnych danych osobowych oraz dokumentów, by móc potwierdzić Twoją tożsamość,
wiedzy o pochodzeniu środków, które wpływają na Twoje konto, by wykluczyć ryzyko związane z działalnością przestępczą.
KYC z perspektywy banku...
Standardy KYC służą zapobieganiu nieuczciwym operacjom finansowym oraz hamowaniu działań korupcyjnych, finansowania terroryzmu i prania brudnych pieniędzy. Ich wprowadzenie jest niezbędne, by banki nie były wykorzystywane do działań nielegalnych, co mogłoby zagrozić finansowemu bezpieczeństwu uczciwych klientów.
...i klientów
Procedura KYC ma także pozytywny wpływ na dobro klientów! Dzięki niemu jesteśmy w stanie zapewnić ochronę naszym klientom przed wyborem niewłaściwych partnerów biznesowych. Dodatkowo, obniżamy ryzyko utraty dobrej opinii oraz ryzyko nieświadomego uczestnictwa w działaniach przestępczych, takich jak pranie brudnych pieniędzy czy wspieranie terroryzmu.
Co sprawdzamy w ramach procedury KYC
Co zrobić, jeśli obejmie Cię procedura KYC
Kontakt ze strony banku
O dokumenty oraz informacje, które pozwalają nam przestrzegać przepisów KYC, prosimy nie tylko podczas otwarcia konta, a także, gdy jesteś naszym długoletnim klientem. Możemy spróbować nawiązać z Tobą kontakt różnymi kanałami:
listownie,
e-mail, jeśli został wskazany,
telefonicznie,
w oddziale podczas wizyty w Banku.
Jakich dokumentów możesz potrzebować?
Poprosimy o dostarczenie zaktualizowanego dokumentu tożsamości lub udokumentowanie pochodzenia Twoich środków finansowych. W razie potrzeby możemy poprosić o obie te informacje.
Dokumenty tożsamości to np.:
dowód osobisty,
paszport,
karta pobytu,
dokument mObywatel (mDowód).
Źródło pochodzenia środków/majątku to np.:
PIT lub umowa o pracę,
Księga Przychodów i Rozchodów, sprawozdanie finansowe,
poświadczenie dziedziczenia lub sądowe potwierdzenie prawa do spadku,
faktury,
umowa kupna/sprzedaży, akt notarialny nabycia/sprzedaży nieruchomości,
umowa pożyczki/darowizny/itp.
W jaki sposób dostarczyć do nas dokumenty?
W zależności od sytuacji dokumenty możesz dostarczyć do nas:
osobiście w placówce naszego Banku,
listownie,
mailowo.
Jakie działania podejmuje Bank, gdy nie może zastosować środków bezpieczeństwa finansowego?
Wtedy będziemy musieli zastosować się do przepisów. W konsekwencji możemy ograniczyć Ci dostęp do usług, ograniczyć transakcje. Ograniczenie będzie trwało do czasu, gdy przekażesz nam wymagane informacje oraz zaktualizujesz swoje dane i/lub dokumenty. Wszystkie pytania zadawane w procesie KYC wynikają z zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego, które muszą być spełnione. Jeśli te środki nie będą spełnione, możemy wypowiedzieć Ci umowę.
Nawet jeśli Twoje dane się nie zmieniły, ważne jest, aby potwierdzić je, kiedy o nie poprosimy.